Munca de acasă când ai grijă de unu sau doi prichindei nu este ușoară pentru nimeni. Am vorbit despre acestă temă la ”Părinți și copii împreună acasă” și ”Alături de părinți și profesori”, de aceea revin aici cu câteva recomandări care au fost bine primite de participanții de la webinarii.

 

Lucrul de acasă poate deveni mai simplu dacă păstrezi echilibrul dintre nivelul de control pe care îl ai asupra programului zilnic și flexibilitatea de care e nevoie când trebuie să jonglezi cu responsabilități diferite (casnice și profesionale) care se suprapun. Cum poți face acest lucru?

 

1.Fii blând/ă cu tine și creează-ți așteptări realiste

Ce mă ajută mult pe mine este să-mi stabilesc niște așteptări realiste. Ce pot să fac și ce nu pot în timpul pe care-l am la dispoziție.

Și tot exersez blândețea față de mine atunci când lucrurile nu ies cum mi-am propus.

Este posibil să nu atingi în fiecare zi standardele de performanță cu care te-ai obișnuit și să nu reușești să bifezi toate sarcinile casnice pe care le ai pe listă. Este normal să fie așa, acest lucru nu înseamnă că nu ești un angajat valoros sau un părinte eficient.

 

2. Munca de acasă: organizează un loc special dedicat lucrului

O cameră sau un colț dedicat muncii de acasă are mai multe avantaje: te organizezi mai ușor, te concentrezi mai bine asupra lucrului. Stabilești limite în relația cu membrii familiei tale. Copiii vor asocia în timp biroul cu munca și vor ști să îți ofere spațiul de care ai nevoie pentru a munci eficient. Îți poți crea dispoziția necesară pentru a lucra și având grijă de înfățișarea ta. De exemplu, evită să lucrezi purtând hainele de casă, care sunt asociate cu o stare de relaxare.

 

3.Găsește timpul pentru muncă în funcție de programul întregii familii

Cel mai probabil, nu vei putea să îți organizezi munca de acasă la fel ca la birou, ci va trebui să iei în considerare programul copilului și al partenerului de cuplu. Iată câteva idei:

 

Încearcă să lucrezi în timp ce copilul doarme:

  • Dimineața –  unii părinți aleg să își lase copii să doarmă până la ore mai înaintate pentru a prinde câteva ore de muncă dimineața.
  • După-amiaza, dacă cel mic are în program somnul de după-amiază.
  • Seara – dacă adoarme suficient de devreme și dacă partenerul tău se ocupă de rutina de somn a celui mic.

 

Negociază cu partenerul tău un program convenabil pentru amândoi.

Dacă lucrați amândoi de acasă, una dintre cele mai fericite variante este să vă ocupați pe rând de copii și treburile casnice. În acest fel, fiecare dintre voi să aibă la dispoziție intervale de timp în care să vă concentrați doar asupra muncii. Din nou, flexibilitatea este cheie: când unul dintre voi trebuie să participe la o ședință online, celălalt va trebui să stea cu copiii și invers.

 

Dacă soțul / soția ta este obișnuit(ă) ca treburile casnice să îți revină în special ție, poate fi nevoie să renegociați situația.Vorbește deschis și calm cu partenerul tău despre timpul de care ai nevoie pentru a munci de acasă. De asemenea, și despre felul în care te poate ajuta preluând treburi casnice sau legate de îngrijirea copilului. Porniți amândoi de la ideea că sunteți în aceeași echipă și că amândoi sunteți dispuși să vă ajutați reciproc.

 

Încurajează joaca independentă a copilului tău. Dacă lucrezi singur/ă de acasă, va fi nevoie să muncești în timp ce copilul tău este ocupat lângă tine cu alte activități. Poți crea o listă de activități sau o cutie cu jocuri, cărți și jucării din care copilul să aleagă dacă este plictisit. Pentru preșcolari, realizarea unui semn din carton care înseamnă „Stop!” sau “Mami lucrează” poate fi o metodă prin care cel mic învață noile reguli din casă. Îl poți implica în realizarea semnului, pentru a fi mai motivat să îl respecte. Mai multe despre joaca independentă, am scris aici.

 

4.Dezvoltă-ți abilitățile care te ajută să muncești eficient de acasă

Va fi nevoie să te concentrezi asupra muncii la ore la care obișnuiai să faci altceva (poate să dormi sau să pregătești cina, de exemplu). De aceea, vei avea nevoie de un nivel mai ridicat de disciplină, eficiență și concentrare.

 

 

Exersează-ți disciplina. Stabilește-ți o rutină zilnică de lucru (de exemplu, intervalul de timp pentru emailuri, apeluri telefonice etc.). Ia pauze suficiente între task-urile de muncă. Sărbătorește reușitele pe care le ai – motivația este esențială pentru disciplină.

 

Încearcă să aplici regula 80/20 atunci când prioritizezi sarcinile pe care le ai de făcut. Regula 80/20 sau regula Pareto arată că 80% din rezultatele obținute într-un domeniu derivă din doar 20% din efortul depus. Procentele nu trebuie să fie exact acestea, însă raportul rămâne relativ constant. Dacă analizezi lista de sarcini profesionale în funcție de impactul fiecărei sarcini, vei observa că sunt câteva sarcini care pot aduce rezultate cu impact major și multe sarcini cu impact redus. Începe întotdeauna cu cele 20% sarcini importante, pentru a te asigura că vei obține 80% din rezultatele dorite. Lasă la final task-urile care solicită mai puțină atenție și creativitate.

 

5.Cum crești productivitatea

Nu poți fi productiv fără să diminuezi factorii care îți distrag atenția. Aceștia pot fi împărțiți în două categorii:

Factori externi – de exemplu, partenerul de cuplu, copiii, telefonul, notificările altor aplicații deschise în timpul muncii. Stabilește cu blândețe limite când vine vorba de partenerul de cuplu și copii. Închide  telefonul sau alte aplicații atunci când lucrezi (dacă este posibil).

Factori interni – de exemplu, gândurile născute din îngrijorări, autocritică, perfecționism sau stresul unui program încărcat îți pot afecta productivitatea. Încearcă să le gestionezi prin exerciții de mindfulness, prin scriere terapeutică sau prin exerciții de respirație.

 

  1. Cere ajutor

Uneori, indiferent de cât de bine am organiza lucrurile și cât de mult am munci, se întâmplă să nu facem față responsabilităților de părinte și angajat. Când este important să ceri ajutor?

  • când te simți copleșit/ă de tot ce ai de făcut și observi că devii descurajat/ă, iritat/ă sau extrem de stresat/ă
  • când stai frecvent până noaptea târziu să lucrezi și nu te odihnești suficient
  • când uiți să ai grijă de tine (nu te mai speli pe cap, nu mai faci mișcare, nu ai pauze etc.)

 

Nu uita, toate aceste recomandări funcționează dacă celelalte rutine de bază (somnul, exercțiul fizic, alimentația sănătoasă) sunt respectate. Evită să le neglijezi pentru a te asigura că poți munci eficient de acasă. Alte recomandări pentru munca de acasă când ai copii.

 

La care din recomandările de mai sus consideri că ar fi nevoie să mai reflectezi?  E important să stai puțin să observi în care din zonele de mai sus îți este mai greu, în care îți este mai ușor. Și apoi, îți poți face un plan pentru a putea munci mai eficient.

 

Acest articol rezonează cu tine? Iată câteva moduri în care îți pot oferi suport.