Limite personale sau care e drumul spre spre relații sănătoase? Oare am lăsat eu prea mult de la mine?  Vreau să spun ”Nu” și nu pot. Am eu așteptări prea mari de la mine sau de la celălalt? Oare fac suficient de mult în relația mea? N-aș vrea să ofer mai mult decât primesc. Ce înseamnă de fapt niște limite sănătoase personale și o relație sănătoasă? Acestea câteva întrebări abordate frecvent de clienți în întâlnirile de psihoterapie.

 

Limitele sănătoase: ce înseamnă și de ce sunt importante

Granița personală este spațiul dintre mine și cealaltă persoană; spațiul fizic, emoțional, comportamental.

Limitele sănătoase ne ajută  să avem grijă de noi.

Sunt parte importantă a identității noastre și un aspect esențial al starii de bine și al sănătății mentale.

Setează niște așteptări realiste despre nevoile noastre în relații.

Pot fi vizibile (ex. granițe fizice  sau invizibile (ex. granițe emoționale).

Evoluează de-a lungul vieții.

Contribuie la crearea și menținerea unor relații sănătoase.

 

Cum arată granițele sănătoase? Cum arată granițele nesănătoase?

Uneori, o imagine face cât o mie de cuvinte.

 

Tipuri de granițe personale

Granițele sunt de mai multe feluri:

  • Emoționale – implică separarea emoțiilor mele de emoțiile celuilalt. Sunt încălcate granițele emoționale când: îmi asum responsabilitatea pentru emoțiile celuilalt, când îmi sacrific nevoile ca să-l mulțumesc pe celălalt, îl învinovățesc pe celălalt pentru problemele mele.
  • Psihologice – să-mi permit să aleg care sunt credințele mele,
  • Fizice / sexuale – corpul meu și dreptul de a spune ”nu” în relație,
  • Financiare – să aleg în ce să investesc sau pe ce să cheltuiesc banii,
  • Relații/ social – roluri diferite și relații pe care le am,
  • Profesional – rolurile și responsabilitațile la muncă,
  • Spiritual / identitate – valorile mele și cine sunt.

 

Limite personale: semne care îmi arată că e posibil să am o problemă legată de granițele personale

 

  • Îmi este greu să îmi exprim preferințele… Pentru că probabil nu le-ai explorat suficient: nu ai încă răspunsuri despre activitățile tale preferate, mâncarea ta preferată sau chiar munca pe care ai vrea să o faci. Te aștepți ca ceilalți să-ți ghicească preferințele. Îți este greu să ei decizii pentru că nu îți este clar ce vrei, ce simți și care sunt lucrurile importante, care contează pentru tine. Te întrebi cum ești tu de fapt și poți avea o criză de identitate.

 

  • …. iar deciziile importante sunt aproape imposibile

Orice opțiune pare la fel de bună sau rea, te simți blocat/ă când trebuie să iei o decizie, te răzgândești ușor sau pui ușor la îndoială alegerea făcută.

 

  • Relații interpersonale intense și complicate

Fie că e vorba de relațiile de cuplu, fie că e vorba de prietenii, treci deseori prin momente de criză, conflict și intensitate emoțională ridicată.

 

  • Când spui DA și ai fi vrut să spui NU. Când spui Nu și ai fi vrut să spui DA. 

Invitații, rugăminți, propuneri pentru timpul liber:

– le accepți aproape fără să te gândești dacă le vrei cu adevărat. Pentru că urăști să-i dezamăgești pe ceilalți. Cum se simt ceilalți te afectează pentru că te simți responsabil/ă pentru trăirile lor. Pentru că ai învățat că trebuie să fii vigilent la cum se simt ceilalți pentru a fi în siguranță

– sau le accepți de teama că vei supăra pe cineva dacă refuzi.

 

  • Te simți vinovat/ă dacă faci lucruri doar pentru tine. De câte ori alegi să faci ceva ce îți place, îți trec prin minte feluri mai altruiste sau mai productive în care ai fi putut să petreci timpul respectiv. Este ușor să ai grijă de dorințele și nevoile celorlalți și mai puțin de ale tale.

 

  • Ești obosit/ă sau ocupat/ă tot timpul

Îți e greu să refuzi, iar lista ta de lucruri de făcut este invers proporțională cu nivelul de energie sau timp disponibil. Adică, limite personale care sunt mereu invadate.

 

  • Relațiile de cuplu trebuie să fie perfecte de la sine

Ai ajuns la concluzia că nu există prea multe lucruri pe care le poți face pentru a avea relații mai fericite.

 

  • Știi ce te nemulțumește în relații, dar nu găsești soluții

Pentru că multe soluții ar însemna granițe personale și exprimarea fermă a propriilor nevoi, găsești greu soluții pentru problemele pe care le poți descrie totuși foarte clar și detaliat.

 

  • Simți că nu ești apreciat/ă sau respectat/ă îndeajuns.

Ești, în mod constant, în poziția de victimă în relațiile tale.

Nu spui aproape niciodată ce te deranjează, îți este greu să îți asumi meritele pentru reușite, iar cei din jur nu știu eforturile pe care le faci pentru ei. Rezultatul: simți că ai putea primi mai multă apreciere sau respect din partea celor din jur.  În timp, acest lucru se poate transforma în resentimente și dificultăți în a stabili limite personale sănătoase.

 

  • Treci prin stări de anxietate intensă

Anxietatea este deseori semnalul că te afli într-o situație care nu se aliniază cu dorințele sau valorile tale. Și, implicit, limite personale deficitare. Alteori, teama de respingere din partea celor din jur îți poate crea panică în situații sociale sau profesionale. Ambele situații apar când nu avem granițe interpersonale solide.

 

  • „Proprietate personală? Nu știu ce înseamnă…”

Observi că alți oameni „împrumută” lucrurile tale fără să ceară voie sau uită să le mai aducă înapoi.

 

  • Problemele altora devin problemele tale și viceversa

Descoperi frecvent că problemele tale personale devin subiectul discuțiilor altor persoane sau te surprinzi frecvent judecând și dezbătând alegerile altor persoane.

 

 

 

 Semne că ai granițe personale sănătoase

 

Relațiile tale sunt în general armonioase

Chiar și cele nereușite, se încheie fără să devină extrem de conflictuale, nefericite sau dramatice.

 

Te simți în general calm/ă și împăcat/ă

În general, faci alegeri care corespund valorilor tale morale, resurselor tale de timp și energie și dorințelor tale.

 

Vezi situațiile de criză ca ocazii de reinventare personală

Granițele personale te ajută să te situezi realist în raport cu o situație de criză și să te cunoști suficient de bine încât să scoți la suprafață calitățile necesare pentru a o depăși.

 

Te simți respectat/ă și apreciat/ă în relațiile cu cei din jur

Menții relațiile sociale în care scoți la iveală cea mai bună variantă a ta și în care poți avea același efect asupra celorlalți.

 

Ești empatic/ă, dar faci diferența dintre emoțiile tale și emoțiile altor persoane

Poți oferi sprijin și înțelegere când alte persoane suferă, fără a suferi și tu la aceeași intensitate.

 

Știi că relațiile „perfecte” nu există

Dar relațiile care se pot îmbunătăți, da. Și limite personale sănătoase.

 

Vezi oamenii realist, cu defecte și calități

Și alegi să apreciezi calitățile în cea mai mare parte a timpului.

 

Știi că uneori părerile altora spun mai multe despre ei înșiși decât despre tine

Iei în considerare părerile persoanelor în care ai încredere, dar îți dai seama când suferința altor persoane le afectează capacitatea de a te evalua obiectiv.

 

Îți place să alegi și să iei decizii

Știi atât de bine care sunt preferințele și obiectivele tale încât te bucuri de experiența deciziilor și apreciezi libertatea de a alege.

 

Ai învățat că relațiile au evoluție aproape organică

Pornești de la ideea că ambii parteneri pot ajuta o relație să crească: nu îți asumi întreaga responsabilitate, dar nici nu o eviți în totalitate.

 

Te simți (relativ) liber/ă și puternic/ă

Când avem limite personale sănătoase, ne e mai ușor să simțim și să exercităm control asupra propriilor acțiuni. Acest control se traduce printr-un sentiment de libertate și forță interioară.

 

 

Acest articol rezonează cu tine? Iată câteva moduri în care îți pot oferi suport: