Când te gândeşti prea mult la cineva, îţi poate dăuna, spune înţelepciunea populară. Într-adevăr, una dintre temele cele mai frecvente care apar în jurul gânditului în exces este zona relaţiilor intime (soţi, parteneri de cuplu, prieteni). Este firesc deoarece relaţiile intime sunt parte din modul prin care ne autodefinim. Ne vedem pe noi, cel puţin parţial, şi prin ochii partenerului nostru. De aceea, este de înţeles de ce ne îngrijorăm despre ce gândeşte partenerul nostru despre noi, despre cum merge relaţia, de ce se comportă aşa, ce cred ceilalţi despre partnerul nostru.

 

Gânditul prea mult, gânditul în exces

Mintea este făcută să gândească. Este natural ca mintea să gândească, corpul să respire, inima să bată. Ideea nu este să scăpăm de gânduri, ci să ne antrenăm mintea să aibă capacitatea să stea mai mult şi în prezent.

Ce înseamnă gânditul în exces? Când gândim prea mult, derulăm în minte repetat anumite gânduri preponderent negative, le analizăm, le chestionăm. Cu timpul, aceste gânduri se extind şi ocupă din ce în ce mai mult spaţiu în mintea noastră. La început, gândurile se referă la o anumită situaţie, dar apoi acestea se întind şi la alte evenimente sau situaţii, la marile întrebările pe care le am despre mine şi despre viaţa mea. Şi cu timpul, gândurile devin tot mai negative. Şi devin convis că lucrurile negre la care mă gândesc deja reprezintă realitatea.

 

Cine gândeşte prea mult: femeia sau bărbatul?

Gânditul prea mult este toxic în egală măsură atât femeilor, cât şi bărbaţilor. Duce la anxietate, depresie, gândire negativă, creşte stresul, luăm decizii nepotrivite. Totuşi, se pare că femeile cad mai des în capcana gânditului prea mult, spre deosebire de bărbaţi.

 

Când te gândeşti prea mult la cineva

Este un lucru bun să reflectăm la relaţia noastră de cuplu. Dar gânditul prea mult, sabotează relaţia noastră, la fiecare pas: când ne alegem un partener, când ne îndrăgostim, când ne asumăm că suntem într-o relaţie, când avem copii.

Nu toate relaţiile trebuie salvate sau pot fi salvate. Gânditul în exces ne face să ezităm mai mult, să ne izolăm şi creşte riscul de a lua decizii neînţelepte. Când ieşim din zona gânditului prea mult, vedem situaţia dintr-o altă perspectivă, cu mai multă claritate. Avem puterea de a evalua relaţia mai realist, ne ascultăm mai mult nevoile, comunicăm mai clar şi suntem mai pregătiţi pentru o schimbare.

 

Exerciţiu de meditaţie pentru minte şi gânduri

Iţi propun un foarte bun exerciţiu de meditaţie în lucrul cu mintea, inspirat de Pema Chodron. Stabileşte o perioadă de 15 minute pe care să o aloci acestui exerciţiu.

Pentru aprox. un minut, permite-ţi să te linişteşti, relaxează-ţi corpul, relaxează-ţi mintea, respiră. Inspiră şi respiră adânc. Apoi, îndreaptă-ţi atenţia către mintea ta. Observă-ţi gândurile şi conştientizează dacă sunt puţine sau mai multe. Sunt gânduri continue pe o anumită temă şi din care se ţese o poveste sau sunt câteva gânduri cu spaţiu între ele şi apoi vin mai multe gânduri? Sunt câteva propoziţii, câteva paragrafe şi apoi este spaţiu, după care gândurile vin din nou? Sau este mai mult spaţiu , apoi câteva cuvinte şi apoi spaţiu liber. Gândurile creează un dialog continuu? Eşti obosit(ă) şi îţi vin în minte tot felul de gânduri fără importanţă? Acestea sunt gândurile tale acum. Ideea este doar să le observi. Şi, în timp ce le observi, încearcă să te relaxezi.

Observarea gândurilor este calea spre libertate prin care le permitem gândurilor să vină şi să plece. În felul acesta experimentăm gândurile, dar nu suntem controlaţi de ele.

 

Mindfulness pentru gândurile din prezent

Observă-ţi gândurile

Fă un pas înapoi. Imaginează-ţi că eşti în vârful unui munte şi te uiţi, în jos, la gândurile tale.

Fii curios în legătură cu gândurile tale.

Întreabă-te: de unde vin gândurile? Unde se duc? Observă că fiecare gând vine în minte şi apoi pleacă. Observă gândurile  fără să le judeci.

Să ţinem minte: noi nu suntem gândurile noastre.

Nu respinge sau bloca gândurile.

Deschide-te în faţa gândurilor. Nu le judeca, nu le respinge.

De ce continuăm să gândim în exces, dacă tot e nesănătos pentru noi? Care sunt strategiile pe termen scurt, mediu şi lung pe care le putem avea în vedere? Sunt întrebări pe care le putem detalia împreună prin şedinţe de psihoterapie.

Poţi programa aici o şedinţă de psihoterapie împreună cu mine.


Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *