Ce activități în casă și cum petrecem timpul alături de copii, astfel încât să evităm epuizarea emoțională sau fizică și monotonia în această perioadă? Iată câteva idei care să te inspire.

 

Rutine benefice pentru întreaga familie

Începe cu activitățile care pot fi incluse în programul zilnic al familiei, astfel încât să devină rutine pentru starea de bine fizică și mintală.

 

1.Avem grijă de corp

Mișcarea

Poți alege să urmezi un program de exerciții fizice independent sau împreună cu copilul tău.

Dansul și jocurile de mișcare sunt alte modalități simple prin care poți să menții copilul activ acasă.

 

Alimentația

Gătește împreună cu copilul tău. Descoperiți noi feluri de mâncare, pregătiți deserturi sănătoase sau creați „tablouri” în farfurie folosind legume și fructe.

 

2.Avem grijă de minte

Recunoaștem când suntem îngrijorați. Este important pentru copii să audă părinții vorbind calm despre propriile emoții dificile (precum îngrijorarea sau frica) și să observe felurile în care părinții gestionează aceste emoții dificile.

 

Rămânem conectați emoțional: bucură-te de momente de relaxare în familie, vorbește cu copilul tău despre ce își dorește, ce gândește și ce simte în această perioadă, acordă atenție ritualurilor care marchează momentele importante ale zilei (de exemplu, micul dejun împreună) și nu uita de gesturile zilnice de afecțiune.

 

Ne concentrăm asupra prezentului. Nu putem fi cu adevărat conectați emoțional cu alte persoane dacă mintea noastră zboară tot timpul în altă parte decât în prezent. Poți să îți exersezi capacitatea de a rămâne în prezent practicând yoga, exerciții de respirație și exerciții de relaxare.

 

Ne relaxăm. Există multe exerciții simple de mindfulness care pot deveni activități în casă împreună cu copilul. Iată două exemple:

Exercițiu de respirație – 5 minute. Stați întinși pe spate, pe covor sau pe o saltea, cu mâinile pe abdomen și ochii închiși. Inspirați adânc de 3 ori, numărând în gând până la 3 și expirați numărând până la 3. În timp ce faceți exercițiul, spune-i copilului să își concentreze atenția asupra respirației, observând cum se ridică abdomenul când inspiră, cum se aude respirația, cum se simte aerul când inspiră și când expiră. Dacă e un copil mai mic, puteți folosi o jucărie de pluș; va fi amuzant să observe cum jucăria urcă și coboară pe abdomen în funcție de ritmul respirației.

Exercițiu de relaxare – 10 minute. Stați întinși pe spate și observați pe rând fiecare parte a corpului. Începeți cu tălpile. Ajută-l pe copil să conștientizeze cum se simte, punându-i întrebări precum: Cum se simte această parte a corpului? E rece sau caldă? E încordată sau relaxată? Atinge cearceaful sau hainele? Cum se simte atingerea? Continuă cu degetele de la picioare, cu gleznele, gambele, genunchii etc., dedicând câte 5-10 secunde fiecărei părți a corpului.

 

Suntem recunoscători. În fiecare seară, faceți-vă un obicei din a spune 1-2 lucruri care s-au întâmplat în ziua care se încheie pentru care ești recunoscător.

 

  1. Avem grijă de suflet

Reflectă asupra felului în care te afectează perioada prin care treci. Dincolo de grijile zilnice legate de siguranța și viitorul nostru, ce te poate învăța această perioadă despre propriile dorințe, vise și valori morale? În ce zonă te situezi acum raportat la această criză?

 

Perioadele dificile ne pot ajuta să ne înțelegem mai bine, să reflectăm la sensul pe care vrem să îl dăm vieții noastre și la felul în care putem să îi ajutăm pe cei din jur.

 

Activități în casă pentru copii

Ne bucurăm

Activități care ne plac

Asigură-te că în fiecare zi, incluzi în program și activitățile preferate ale copilului tău și ale tale.

 

Jocuri pentru copii

Jocuri pentru copii 2 – 7 ani

Există o mulțime de jocuri care îi bucură pe preșcolari. Iată câteva exemple:

-puzzle-uri simple, cuburi de construit

-jocuri de mișcare – scaunele muzicale, Simon spune, Semaforul, Șotronul (adaptat pentru interior), întrecere în sac.

-jocuri de cuvinte – Ghicește personajul/animalul/obiectul (copilul se gândește la un personaj de desene animate sau povești, iar tu ghicești despre cine este vorba adresând întrebări la care se poate răspunde doar cu Da sau Nu), Fazan.

 

Jocuri pentru copii 7 – 18 ani

Copiii mai mari se vor bucura de jocuri care le antrenează gândirea strategică și care au un strop de competitivitate:

  • jocuri de societate, precum Monopoly, Uno, Dixit, Activity, Catan
  • jocuri de strategie – de exemplu, șahul, damele.
  • jocuri pe hartie – de exemplu: avioane, Pipopipette, jocul SOS, Biscuitele , X și Zero etc.
  • Jocurile video – dacă ai un copil pasionat de jocurile video, roagă-l să te învețe să te joci și tu alături de el.

 

Ascultăm

Ascultați împreună muzică de toate felurile.

Copiii cu vârsta peste 6-7 ani pot explora muzica clasică, dar și muzica tradițională din alte culturi (muzica africană, indiană etc.), iar preadolescenții și adolescenții pot fi încântați să joace rolul de „DJ al familiei” pentru o seară.

 

Ne înregistrăm vocile.

Pentru preșcolari poate fi fascinant să își audă pentru prima dată vocea înregistrată. Înregistrați-vă când vorbiți, când cântați sau scoateți sunete amuzante.

Copiii mai mari pot să se amuze înregistrându-și vocile cântând, spunând o poveste, luând sau oferind un interviu etc.

Preadolescenții și adolescenții pot chiar să creeze un podcast, în cadrul căruia să vorbească despre subiectele care îi pasionează.

Poți folosi aplicații de editare de sunet, care adaugă efecte sonore sau combină sunete diferite.

 

Cântăm la instrumente muzicale inventate

Preșcolarii se pot distra de minune încercând să folosească obiectele din casă pe post de instrumente muzicale de percuție.

 

Creăm ceva

Pentru preșcolari sunt potrivite pictura cu degetele sau cu palmele, pictura cu ștampile de cartofi,  crafturi simple din hârtie, modelarea plastilinei.

Pentru copii cu vârsta peste 6-7 ani, colajele de fotografii, crafturi și pictură, obiectele decorative (rame foto, borcane pictate, tablouri abstracte) pot fi opțiuni creative interesante.

 

Construim

Pentru preșcolari, alege cuburi mari, care permit copilului să construiască structuri stabile.

Pentru copiii cu vârsta între 6-10 ani, puzzle-urile 3D sau Lego, construcțiile din scobitori sau bețe de înghețată pot fi opțiuni care să îi țină ocupați intervale lungi de timp.

 

Învățăm

Folosește timpul petrecut acasă pentru a-l învăța pe copil lucruri pe care nu le învață neapărat la școală:

  • cum funcționează obiectele din casă – preșcolarii și școlarii sunt în mod natural curioși să descopere mecanismele ascunse ale obiectelor diverse.
  • abilități de viață importante – preadolescenții și adolescenții pot învăța să gătească feluri simple de mâncare, să calce haine sau să folosească unelte de reparat, construit, grădinărit etc.
  • o limbă străină – preadolescenții și adolescenții pot învăța limbi străine folosind aplicații pe telefon
  • abilități artistice – copiii cu vârsta peste 6 ani pot urmări tutoriale simple de desen sau pictură

 

Orice activitate alegi să realizezi împreună cu copilul tău în această perioadă, este important să pornești de la interesele lui și să îi oferi libertatea de a alege. În plus, amintește-ți că deși este tentant să îți dorești să bifezi o mulțime de proiecte și idei, este în regulă dacă unele zile sunt mai puțin reușite decât altele. Și copiii, și adulții sunt afectați de stres în această perioadă.

 

*Dacă ai nevoie să înțelegi mai bine dinamica familiei tale și a relației cu copilul, mă poți contacta pentru o întâlnire de psihoterapie.


Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *